ÖZÜNE ÖZGÜ TÜRK AYDINI

Yenilikçi kişilikleriyle farklılığını belli eden, işleri, tutum ve davranışlarıyla özlerine özgü yol tutturan Türk sinemacılarına iyi bir örnek Natuk Baytan.

Yazar, yönetmen kimliğiyle öne çıkan Natuk Baytan, Izdırap Çocuğu, Yasak Sokaklar, Kahveci Güzeli, Nisan Yağmuru gibi, 60’lı yıllarda çekilen kimi kurmacalarda oyuncu olarak yer aldı. Çaresizler, Avanak Apti, Yedi Bela Hüsnü, Sakar Şakir, Sahte Kabadayı gibi yönettiği pek çok kurmacada kısa süreli göründü.

Manisa’da doğan, yarım bıraktığı hukuk eğitiminden sonra kazıbilimi eğitimi alan, coşkun kişiliğinin yanına engin bilgisini ekleyen Natuk Baytan, otuza yakın Yeşilçam filmini yazdı. Horasan’dan Gelen Bahadır, Gök Bayrak, Hacı Murat, Şeyh Şamil, Kara Murat: Fatih’ın Fedaisi, Battal Gazi’nin İntikamı, Zaloğlu Rüstem gibi kurmacalar, Natuk Baytan’ın yazdığı ve çektiği, Türk geçmişinde iz bırakan kişi ve olayları öne çıkaran yapıtları.

Tarzan Rıfkı, Üç Kağıtçı, Bilardo Kazım gibi kendi yazdığı, yönettiği yapıtlarında, güldürü unsurunu öne çıkaran, abartılı çağrışımları tetikleyen kişi adları, sözler gibi yaratıcı vurguları oyunlarına ustalıkla yerleştiren Natuk Baytan, Türk sinemasında, halkın yönelimlerini en iyi kavrayan, bir aydın bilişiyle onların duygu dünyasına ulaşan yönetmen olarak öne çıktı.

Tokatçı, Gerzek Şaban, Yedi Bela Hüsnü, Sakar Şakir, Atla Gel Şaban, Sahte Kabadayı gibi Kemal Sunal oyunculuğunun doruğa ulaştığı kurmacaların yönetmeni Natuk Baytan, tüm kurmacalarında, gerek oyun içeriğini etkileyen, gerekse çekim ve kurgu aşamalarında, çağına göre yenilikçi yaklaşımlar deneyerek, Türk sinemasının gelişimine ön ayak oldu.

Türk sinemasında, döneminin kısıtlı olanaklarına karşın, hareketli kamera ile anlam yaratma yöntemini en çok uygulayan yönetmen olan Natuk Baytan, tarih ve güldürü içeriklerinin yanı sıra, Gecenin Sonu, Toprağın Teri, Çaresizler gibi kimileri macera izleğine oturtulmuş, toplumcul olayları aktaran kurmacalarla Yeşilçam’ın konu baylığına katkı verdi.

Kalbimdeki Acı, Kara Gurbet, Huzurum Kalmadı, Son Sabah, Yuvasız Kuşlar gibi çoğunlukla Ferdi Tayfur özneli ezgisel kurmacaların yönetmeni Natuk Baytan, 1925-1986 yılları arasında yaşadı.

Karanlıkta Yaşayanlar kurmacasıyla 1961 yılında başlayan Türk sinemasındaki çok yönlü çabası, 1986 yılında çektiği Duvardaki Kan dizisiyle noktalandı; geride seksen iki sinema kurmacası ve sekiz bölümden oluşan bir televizyon dizisi bıraktı.

Yorum

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen adınızı buraya giriniz